Pērkot jaunu auto par saviem līdzekļiem, pircējam ir uzreiz ir jāiemaksā visa summa. Līzings savukārt dod iespēju pirkt auto uz nomaksu un kļūt par īpašnieku pēc tam, kad ir nomaksāta visa summa. Izvēloties operatīvo līzingu viss ir daudz savādāk.
Kas ir operatīvais līzings?
Solījumi iegādāties jaunu auto ar ļoti zemu ikmēnešu maksājumu kļūst aizvien biežāki. Vai viss ir tik rožaini, kā izklausās? Vairumā gadījumu aiz šiem reklāmas saukļiem slēpjas operatīvais līzings, kas savā būtībā ir pielīdzināms ilgtermiņa nomai. Pērkot auto operatīvajā līzingā, pircējs izvēlas transporta līdzekli un izmanto to noteiktu termiņu, taču īpašumtiesības paliek auto pārdevējam.
Slēdzot līgumu tiek atrunāts auto nomas periods, nobraukums, auto amortizācija un atlikusī vērtība pēc līguma darbības termiņa beigām. Pakalpojumu tradicionāli izvēlas uzņēmumi, kas vēlas regulāri atjaunot auto parku un optimizēt naudas plūsmu vai privātpersonas, kam patīk pārvietoties ar jaunu vai mazlietotu auto.
Praktisks piemērs. Klients paņem automašīnu operatīvajā līzingā uz 3 vai biežāk 5 gadiem un brauc, kur vēlas. Termiņa beigās, transporta līdzeklis tiek atgriezts atpakaļ pārdevējam, kas to var pārdot vai iznomāt kādam citam pēc saviem ieskatiem.
Daļa līzinga ņēmēju ir tā pieķērušies savam līdzšinējam auto, ka vēlas to nopirkt. Nomātā aktīva pirkuma cena līguma termiņa beigās tiek jau sākotnēji fiksēta un visbiežāk tiek paredzētas klienta pirmpirkuma tiesības. Otra iespēja ir izvēlēties sev citu, jaunāku auto un noslēgt jaunu operatīvā līzinga līgumu. Trešā iespēja ir parastais auto līzings vai auto kredīts, kas ļauj pircējam pēc saistību nokārtošanas kļūt par reālu auto īpašnieku un rīkoties ar to pēc saviem ieskatiem.
Kas ietekmē operatīvā līzinga izmaksas?
Pērkot automašīnu operatīvajā līzingā, galavenie faktori, kas ietekmē cenu ir : a) pircēja kredītreitings, b) līdzšinējā sadarbība, c) plānotais auto nobraukums, d) auto sākotnējā vērtība, e) pirmās iemaksas apmērs, f) auto vecums, g) līzinga termiņš.
Pircējiem, kas plāno lielāku auto nobraukumu ir jārēķinas, ka operatīvā līzinga izmaksas, t.i. ikmēneša maksājumus būs augstāks, jo transporta līdzekļa amortizācija jeb nolietojums būs lielāks. Nomājot auto, klientam ir iespēja izvēlēties praktiski jebkuras markas (Audi, BMW, Toyota, Maza, VW, Fiat, Dacia u.c.) un izlaiduma gada automašīnu. Precīzus izvēles ierobežojumus nosaka izvēlētā aizdevēja piedāvāto automašīnu klāsts.
Procentu likmes nosaka divi faktori – starpbanku procentu likme (LIBOR) un uzņēmuma noteiktā klientam individuāli noteiktā procentu likme. Ja starpbanku likmi kreditors nevarēs ietekmēt, tad attiecībā uz otro procentu likmes daļu ir iespējams brīvi variēt. Pievienotā procentu likme var būt fiksēta visu līguma darbības termiņu vai mainīga (EURIBOR). Vairums klientu parasti izvēlas EURIBOR mainīgo procentu likmi, jo fiksētā procentu likme parasti ir būtiski augstāka. Labāki nosacījumi tiek piedāvāti klientiem ar labāku kredītvēsturi, augstāku maksātspēju un pastāvīgiem klientiem.
Pirmās iemaksas apmērs
Izvēloties operatīvo līzingu, pirmās iemaksas apmērs variē robežās no 5% līdz 50%. Pirmās iemaksas apmēru izvēlas pats klients, taču to ietekmē viņa kredītreitings un citi faktori. Tas nozīmē, ka riskantākiem klientiem pirmais līzinga maksājums tiks prasīts lielāks nekā uzticamiem, pastāvīgiem klientiem par kuru maksātspēju un godaprātu nav šaubu.
Ja līzinga summa pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas, līzinga ņēmējam, lielākoties, ir jānodrošina līdzfinansējums vismaz 10% apmērā. Ja summa ir mazāka pirmā maksājuma apmērs var tikt samazināts.
Operatīvais līzings lietotam auto
Uzņēmumi labprāti piedāvā līzingu lietotu auto ilgtermiņa nomai. Šādu iespēju var izvēlēties klients pēc līguma termiņa beigām vai jebkurš jauns klients, kas atradis savām vajadzībām piemērotu transporta līdzekli no uzņēmuma piedāvātā automašīnu klāsta. Sadarbības nosacījumi ir tādi paši kā ņemot līzingā jaunu vai mazlietotu auto, taču ikmēneša maksājumi var būt būtiski zemāki.
Kā notiek auto atdošana atpakaļ?
Tuvojoties operatīvā līzinga līguma darbības termiņa beigām, klientam ir jādodas pie auto pādevēja un jāveic transporta līdzekļa tehniskā apsekošana. Uzņēmuma speciālisti apsekos automašīnu, lai konstatētu iespējamos defektus, kas nav radušies no dabīga auto nolietojuma. Ja šādi bojājumi tiek konstatēti, to novēršana ir jāapmaksā līzinga ņēmējam. Dabīgā auto amortizācija ir paredzēta līgumā un par šādiem defektiem nekas papildus nav jāmaksā. Cilvēkiem, kas nav gatavi šādiem pārbaudījumiem un vēlas, lai auto būtu viņu īpašumā piemērotāks ir parastā auto līzinga pakalpojumi vai patēriņa kredīts ar atmaksas termiņu līdz 5 gadiem. Uzreiz gan jārēķinas, ka patēriņa aizdevumu procentu likmes ir augstākas kā līzingiem.
Nobraukuma ierobežojumi
Jau noskaidrojām, ka plānotais nobraukums būtiski ietekmē operatīvā līzinga ikmēneša maksājumu. Mazāks plānotais nobraukums ļauj maksāt mazāk, savukārt lielāks automātiski samazina transporta līdzekļa tālākpārdošanas vērtību.
Kas notiek, ja tiek pārsniegti nobraukuma ierobežojumi? Lai motivētu auto lietotājus rīkoties saimnieciski un pasargātu sevi no riskiem, līzinga uzņēmumi līgumā nosaka soda sankcijas par nobraukuma limitu pārsniegšanu. Par viena kilometra pārsniegumu soda nauda mēdz variēt robežās no 10 līdz 30 centiem par kilometru. Attiecīgi pārsniedzot nobraukuma limitus par 1000 km, būs papildus jāmaksā 100 līdz 300 eur. Standarta līgumos nobraukums tiek paredzēts 20 – 30 tūkstoši kilometru gadā. Tas atbilst vidēja auto braucēja proflam – cilvēkam, kas ar auto mēro ceļu uz darbu katru dienu.
Galvenās priekšrocības
Operatīvais līzings ir piemērots privātpersonām un juridiskajām personām, kas vēlas izmantot kādu no šīm priekšrocībām:
- iespēja izmantot auto savām vajadzībām par zemāku cenu;
- efektīvākā naudas līdzekļu izmantošana;
- optimizēta naudas plūsma un grāmatvedības bilance uzņēmumiem;
- iespēja atgriezt auto līzinga devējam jebkurā brīdī (saskaņā ar līguma nosacījumiem).
Labklājības pieaugums sabiedrībā veicina šī pakalpojuma popularitāti, jo aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāji vēlas ikdienā pārvietoties ar jaunu auto.